Om oss

Om oss

Tectyl er en moderne rustbeskyttelse eller understellsbehandling basert på mange års forskning og teknologi. Vi har laboratorier i både USA og Nederland. Norge og resten av Skandinavia er viktig for fremdrift og utvikling av produkter. Bare for det europeiske markedet produseres det 150 ulike Tectyl produkter. For deg som kunde er det betryggende å vite at denne forskningen er langt i forkant av at du får produktet på nettopp din bil, og ikke minst at de utvikler seg. Om du Tectyl behandlet din bil for tre år siden kan produktene ha blitt justert og forbedret siden sist.

Produkter og historie

På 1930-tallet var tynne oljer og senere bitumenprodukter det eneste som ble brukt. Bitumen kommer fra oljeproduksjon og er mest kjent som en stor bestanddel i asfalt. Det er et svært slitesterkt råmateriale, og har i tillegg et innhold av voks – ofte omtalt som parafinvoks – som er svært rusthindrende. Parafinvoks blir også brukt til impregnering av tekstiler som må tåle mye, eksempelvis fortelt til campingvogner. I tillegg brukes parafinvoks i sminke og hudprodukter. Voksprodukter holder seg myk og elastisk i mange år. Bitumen er fortsatt en av mange deler i noen av Tectyl produktene for bil, men det finnes også mange alternativer.

På ettermarked for bil brukes det gjerne 5-10 forskjellige produkter for å løse ulike oppgaver ved en Tectyl behandling. Vannbaserte produkter er spennende og utviklingen går fort. I dag blir disse produktene i første rekke brukt på helt nye biler. På biler hvor det allerede finnes rustskader som vi må sandblåse, har voksbasert produkter fortsatt et fortrinn. Vi har mulighet til å fjerne rust, men å være tidlig ute og unngå at det kommer rustangrep er fortsatt det beste. Har du spørsmål kan du kontakte et av våre verksteder. Vår verksteder har kompetansen som skal til for å veilede deg, og å finne rett behandling for din bil. Vi har lang erfaring med å håndtere rustskader.

USS Squalus-ulykken ble starten til Tectyl. Den 23. mai, 1939, ble 59 menn fanget i en sunken ubåt utenfor øyene Shoals, 75 meter under havflaten. Ubåten USS Squalus hadde nettopp fått i oppdrag av Portsmouth Naval Shipyard å utførte en test, som krevde et raskt neddykk, for å unngå å bli oppdaget av fienden. Da neddykkingen startet, ble en luftventil til dieselmotorene stående åpen, den lukket seg ikke slik den skulle. Disse hadde rustet fast. Torpedorommet i akterenden, begge maskinrommene, og mannskapslugarene ble umiddelbart oversvømmet og ubåten sank til havets bunn. De 33 overlevende mennene hadde flyktet fremover til torpedorommet. De hadde svært begrenset med luft i de 40 timene som gikk før de ble reddet. Det sies at de gispet etter luft de siste timene.
Når ubåten ble hevet og slept til land 13. september 1939, var ikke den amerikanske marinens bergingsjobb over. De ønsket å redde skroget og dieselmotorene fra korrosjon. For å gjøre dette ble det utviklet et produkt som ble kalt Tectyl. Tectyl 511M, som gir en film på 0,0075 mm, var det produktet som ble brukt. Ubåten ble reddet og omdøpt USS Sailfish 9. februar 1940. Den ble da satt inn i krigen mot Japan. Hvor mye dette spilte inn for det amerikanske forsvaret under krigen vet vi ikke. Men vi kan tenke oss at alt av utstyr kunne gå lengre uten vedlikehold og rehabilitering. Det hindret nok at mekanismer feilet grunnet påvirkning fra sjøvann. Tectyl fungerte så bra at det fortsatt brukes av blant annet det amerikanske forsvaret. Siden 1939 har Tectyl utviklet en rekke produkter for å hindre korrosjon. I Norge kjenner vi produktet best som beskyttelse mot rust på biler. Fritt oversatt til Norsk. Kilde: Valvoline Oil/Wikipedia.