Om rustbeskyttelse

Rustbeskyttelse – en tillitssak

Det er viktig å benytte spesialiserte verksteder for rustbehandling. Tectyl Norge stiller høye krav til sine godkjente autoriserte verksteder, både innen prosedyrer for behandling, lokaler, kundebehandling, sikkerhet og drift. Det er viktig at hvert ledd i prosessen utføres grundig.

Riktig rustbehandling tidlig i bilens levetid vil hindre korrosjon, annenhåndsverdi på bilen vil øke og livstiden forlenges.

Høy luftfuktighet, skiftende temperaturer og kjemisk forurensning fra eksempel svovelforbindelser som salt, fører til at biler ruster mer i Norge enn i andre deler av verden.

Forbruket av sand og salt på vinterstid øker fra år til år, noe som gjør at også nye biler ruster kraftig i Norge. De aller fleste biler er utviklet og produsert for bruk under andre klimatiske forhold enn vårt, der bilprodusentene har sine store markeder. Derfor er det viktig med ekstra behandling mot rust i Norge.

I Norge er den gjennomsnittlige relative luftfuktigheten på ca. 80%. Hvis luftfuktigheten ligger mellom 65 og 100% dekkes metallgjenstander av en tynn vannfilm. Dette fører til at selv små mengder vannoppløselige salter på metalloverflaten, blir en kraftig elektrolytt som fremkaller rust i metallet.

Nye biler ruster

En rustrapport fra det anerkjente korrosjonsinstituttet Swerea/KIMBA AB i Sverige fra 2009, viser at selv helt nye biler ruster.

Grunnlaget for rapporten er test av 958 biler, derav 4.000 karosserideler fra 30 bilmodeller med produksjonsår fra 2002-2005. Det er tildels stor forskjell på mengden rust på de ulike bilmerker og modeller.

Rapporten konkluderer med at bilfabrikantene leverer sine nye biler med ingen til svak rustbeskyttelse. Dette gir utilstrekkelig rustbeskyttelse for vårt Nordiske klima.

Selv om denne rapporten er noen år gammel, så opplever våre verksteder i dag oftere tilfeller av nyere biler med tilløp til rust. 

Her er rådene fra Teknologisk Institutt:

  • Sørg for å beskytte bilen mot rust fra starten – helst i de første månedene av bilens liv. Det er bedre å forhindre rust enn å stoppe begynnende rust. Alle biler tåler å bli rustbeskyttet
  • Rustbeskyttelse kan gjøres hele året, forutsatt at verkstedet høytrykks vasker bilens understell med varmt vann og har et effektivt tørkesystem. Teknisk sett er det litt bedre å rustbeskytte bilen om sommeren. Hvis bilen ikke tidligere har fått rustbeskyttelse, bør det gjøres uavhengig av årstid
  • Rustbeskyttelse er en god investering hvis du vil ha bilen over lengre tid. Rustbeskyttelse resulterer også i lengre levetid for mekaniske komponenter som bremserør og bærearmer
  • Biler som er galvaniserte må også være rustbeskyttet for å unngå rustangrep
  • Bilene er ikke produsert for å kjøres i 17-18 år i det fuktige, nordiske klimaet med skiftende temperaturer og kondens. På billigere biler spares det ofte på rustbeskyttelsen, men selv på de best beskyttede bilene vil det være deler som ikke er beskyttet
  • Biler ruster hele året fordi det er fuktighet og kondens. Salt bidrar til ca 25% av rusten.
  • Når du kjøper en bruktbil, sjekk om den har fått ekstra rustbeskyttelse – og når. Det kan spare deg for mye penger senere. Hvis du kjøper en eldre bil, la en fagperson vurdere om rustbeskyttelse kan lønne seg.

 

Etterbehandling

  • Gjentatt behandling etter 3 år er nødvendig i de fleste tilfeller. Litt avhengig av kjøremønster. Dette kontrolleres enkelt ved et besøk til et av Tectyl-verkstedene i Norge.

Personvern

Ved å fortsette å bruke våre nettsider aksepterer du våre personvernregler.