Om rustbeskyttelse

Om rustbeskyttelse

Rustbeskyttelse – en tillitssak

Det er viktig å benytte spesialiserte verksteder for rustbehandling. Tectyl setter store krav til sine verksteder både innen prosedyrer for behandling, lokaler, kundebehandling, sikkerhet og drift.

Riktig behandling tidlig i bilens levetid vil hindre korrosjon, og annenhåndsverdien på bilen økes og livstiden forlenges.

Biler ruster i Norge

Høy luftfuktighet, skiftende temperaturer og kjemisk forurensning fra f.eks. svovelforbindelser (salt) gjør at bilen ruster mer i det Norske klima enn i andre verdensdeler.

I Norge er den gjennomsnittlige relative luftfuktigheten i Norge er ca 80%. Hvis luftfuktigheten ligger mellom 65 og 100% dekkes metallgjenstander av en ganske tynn vannfilm. Da de nesten alltid finnes små mengder vannoppløselige salter på metalloverflaten, vil vannfilmen bli til en kraftig elektrolytt som fremkaller rust i metallet.

Nye biler ruster

En rustrapport fra det anerkjente korrosjonsinstituttet Swerea/KIMBA AB i Sverige fra 2009 viser at selv helt nye biler ruster.

958 biler og derav 4.000 karosserideler fra 30 populære bilmodeller med produksjonsår fra 2002-2005 danner grunnlaget for rapporten. Det er dog stor forskjell på mengden rust på de forskjellige bilmerker og bilmodeller.

Rapporten konkluderer med at bilfabrikkens rustbeskyttelse, hvis det i det hele tatt er noen behandling, ofte er helt utilstrekkelig til det norske klima.

Selv om dette er en gammel test, opplever våre verksteder til stadighet tilfeller av nyere biler med tilløp til rust. 

 

Her er Teknologisk Institutts råd:

  • Sørg for å beskytte bilen mot rust fra starten – helst i de første månedene av bilens liv. Det er bedre å forhindre rust enn å stoppe begynnende rust. Alle biler tåler å bli rustbeskyttet
  • Rustbeskyttelse kan gjøres hele året, forutsatt at sentret høytrykks vasker bilens undervogn med varmt vann og har et effektivt tørkesystem. Teknisk sett er det litt bedre å rustbeskytte bilen om sommeren, men hvis bilen ikke tidligere har fått rustbeskyttelse, bør den gjøres umiddelbart uavhengig av årstid
  • Rustbeskyttelse er en god investering hvis du vil ha bilen over lengre tid. Rustbeskyttelse resulterer også i lengre levetid for mekaniske komponenter som bremserør og bærearmer
  • Biler som er galvaniserte må også være rustbeskyttet for å unngå rustangrep
  • Hvis du planlegger å selge bilen innen tre år, er det kanskje ikke økonomisk verdt å beskytte bilen mot rust, men en godt vedlikeholdt bil er ofte lettere å selge.
  • Bilene er ikke produsert for å kjøres i 17-18 år i det fuktige, nordiske klimaet med skiftende temperaturer og kondens. På billigere biler spares ofte rustbeskyttelsen, men selv på de best beskyttede bilene vil det være deler som ikke er beskyttet
  • Biler ruster hele året fordi det er fuktighet og kondens. Salt bidrar til ca 25% av rusten.
  • Når du kjøper en bruktbil, sjekk om den har fått ekstra rustbeskyttelse – og når. Det kan spare deg for mye penger senere. Hvis du kjøper en eldre bil, la en fagperson vurdere om rustbeskyttelse kan lønne seg.

 

Etterbehandling

  • Gjentatt behandling etter 3 år er nødvendig i de fleste tilfeller. Litt avhengig av kjøremønster. Dette kontrolleres enkelt ved et besøk til et av Tectyl-verkstedene i Norge.