Om rustbeskyttelse

Om rustbeskyttelse

Rustbeskyttelse – en tillitssak

Det er viktig å benytte spesialiserte verksteder for rustbehandling. Tectyl setter store krav til sine verksteder både innen prosedyrer for behandling, lokaler, kundebehandling, sikkerhet og drift.

Riktig behandling tidlig i bilens levetid vil hindre korrosjon, og annenhåndsverdien på bilen økes og livstiden forlenges.

Biler ruster i Norge

Høy luftfuktighet, skiftende temperaturer og kjemisk forurensning fra f.eks. svovelforbindelser (salt) gjør at bilen ruster mer i det Norske klima enn i andre verdensdeler.

I Norge er den gjennomsnittlige relative luftfuktigheten i Norge er ca 80%. Hvis luftfuktigheten ligger mellom 65 og 100 prosent dekkes metallgjenstander av en ganske tynn vannfilm. Da de nesten alltid finnes små mengder vannoppløselige salter på metalloverflaten, vil vannfilmen bli til en kraftig elektrolytt som fremkaller rust i metallet.

Nye biler ruster

En rustrapport fra det anerkjente korrosjonsinstituttet Swerea/KIMBA AB i Sverige fra 2009 viser at selv helt nye biler ruster.

958 biler og derav 4.000 karosserideler fra 30 populære bilmodeller med produksjonsår fra 2002-2005 danner grunnlaget for rapporten. Det er dog stor forskjell på mengden rust på de forskjellige bilmerker og bilmodeller.

Rapporten konkluderer med at bilfabrikkens rustbeskyttelse, hvis det i det hele tatt er noen behandling, ofte er helt utilstrekkelig til det norske klima.

Selv om dette er en gammel test, opplever våre verksteder til stadighet tilfeller av nyere biler med tilløp til rust. 

Etterbehandling

Teknologisk Institutt i Danmark anbefaler at alle nye biler kjøres direkte fra forhandler til etterbehandling med rustbeskyttelse. De gir to hovedargumenter:

  1. Jo før jo bedre – bedre å forebygge enn å «helbrede».
  2. Maksimal verdi av rustbeskyttelsen i hele bilens levetid.

Behandlingsmetode

Teknologisk Institutt i Danmark er en av Europas ledende innen kompetanse på kjøretøykorrosjon. De beskriver behandlingsmetode slik:

  • Rengjøring av bilens understell skal utføres med vann og etterfølgende tørking i tørkeanlegg.
  • Rustbeskyttelse over smuss og skitt er verdiløs og danner grobunn for fukt og dermed rust. Høytrykksspyling er nødvendig.
  • Innerskjermer og dekkplater skal avmonteres før renhold og behandling.
  • Det skal anvendes et godkjent skjema for sprøyting for hver bilmodell.
  • Hvis det er air-bag-sensorer i dør/stolpe eller følsom elektronikk så må disse områdene ikke sprøytes.
  • Hull boret for å nå inn i kanaler etc. må forsegles slik at det ikke oppstår rust.
  • Bilen skal etter behandlingen tørkes og rengjøres grundig slik at kunden ikke kommer i kontakt med understellsbehandlingen, samt at bilens lakkerte flater er rene.
  • Underspyling anbefales ikke, da det ikke rengjør i kroker og kriker samt at det kan skade det påførte laget understellsbehandling ved høytrykk. Spyling med vannslange anbefales som et alternativ, hvis man unngår elektriske komponenter.
  • Galvanisert betyr ikke rustfri. Derfor skal også disse overflater rustbeskyttes fra de er nye.

Etterbehandling

  • Gjentatt behandling etter 3 år er nødvendig i de fleste tilfeller. Litt avhengig av kjøremønster. Dette kontrolleres enkelt ved et besøk til et av Tectyl-verkstedene i Norge.